De afgelopen 12 maanden zijn 3 miljoen Nederlanders het slachtoffer van cybercrime geworden, zo beweert anti-virusbedrijf Symantec aan de hand van een onderzoek onder 500 Nederlanders. De totale schade zou 140 miljoen euro bedragen.
De definitie van cybercrime die voor het onderzoek werd gehanteerd is vrij breed. Onder de ‘slachtoffers’ bevinden zich ook mensen die door oplichters zijn opgebeld dat ze een virus op de computer hebben. Het gaat hier om de bekende Windows helpdesk telefoonscam, die het afgelopen jaar zeer actief in Nederland was.
Slachtoffers
Ook als deze mensen alleen werden opgebeld zijn ze volgens Symantec al het slachtoffer van cybercrime. Ook het verliezen van een smartphone die vervolgens zonder toestemming werd gebruikt valt volgens Symantec onder de definitie van cybercrime. Verder komen in de lijst met cybercrime-activiteiten ook zaken voor als ransomware, gehackte social netwerkprofielen en het reageren op phishingmails.
Het op een ongewenste seksuele manier op internet benaderd worden, stalking, cyberpesten, het ontvangen van naaktfoto’s en het ontvangen van sms-berichten waarin werd gevraagd om op een link te klikken konden deelnemers aan het onderzoek als cybercrime of negatieve online ervaring aanmerken.
Kritiek
De cijfers van de onderzoeksgroep werden vervolgens naar de gehele bevolking vertaald. Onderzoeken van anti-virusbedrijven over het aantal slachtoffers van cybercrime en de schade die dit veroorzaakt worden vaak door experts bekritiseerd. Onlangs liet McAfee nog weten dat het een onderzoek naar de schade van cybercrime betreurde, omdat er een veeltehoog bedrag werd genoemd.
Het probleem is echter dat sommige van deze rapporten wel door politici en belangengroeperingen worden gebruikt. Een bekend voorbeeld is dat cybercrime groter dan de drugshandel zou zijn. Een mythe die in nog steeds veel presentaties opduikt.
Bron: Security.nl